Informacja wstępna
Przedmiotem propozycji inwestycyjnej jest budowa systemów oświetleniowych w oparciu o najnowsze technologie LED wraz ze świadczeniem usługi oświetleniowej w oparciu o tę infrastrukturę przez okres minimum 10 lat.
Przez Usługę oświetleniową rozumiemy powierzenie na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych wykonywania zadania własnego Gminy, polegającego na oświetleniu ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie Gminy, przez podmiot zewnętrzny/operatora.
Proponowany model budowy infrastruktury oświetleniowej jest korzystny dla gminy z punktu widzenia optymalizacji kosztów operacyjnych, wydatków bieżących i majątkowych, oraz strategii budowania nadwyżki operacyjnej i zarządzania długiem.
Wszelkie informacje zawarte w niniejszym materiale mają jedynie charakter informacyjny.
Plan działań
- Wybór partnera prywatnego następuje w trybie Ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz Ustawy prawo zamówień publicznych.
- Konsorcjum zapewni środki finansowe niezbędne do zaprojektowania, wybudowania i uruchomienia oświetlenia będącego przedmiotem inwestycji.
- Spółka Optimum Lighting, podpisze z podmiotem publicznym umowę PPP w ramach której zobowiązuje się do:
- sfinansowania nakładów inwestycyjnych związanych z budową;
- świadczenia usługi oświetleniowej.
- Realizacja inwestycji nie zwiększa wskaźnika długu publicznego w przypadku przejęcia przez partnera prywatnego przynajmniej ryzyka budowy i dostępności: spółka Optimum Lighting przejmie na siebie ryzyko budowy i eksploatacyjno - utrzymaniowe (dostępności) obiektów związanych z oświetleniem. Ryzyka te zostaną odpowiednio ujęte w umowie PPP tak, aby spełniać wymagania decyzji Eurostatu z dnia 14 lutego 2004 w tym zakresie.
Proponowane fazy przedsięwzięcia i harmonogram ich realizacji
1. Faza przygotowawcza – określenie zakresu inwestycji oraz przewidywanych nakładów inwestycyjnych, określenie stanowisk i zamiarów stron.
2. Faza wyboru partnera prywatnego - przeprowadzenie przez Gminę postępowania dotyczącego wyboru partnera prywatnego w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy PPP. W ramach jednego przetargu przedmiotem postępowania mogą być jednocześnie warunki finansowe realizacji inwestycji jak i koszty późniejszego świadczenia usługi oświetleniowej.
Deklarujemy udział naszego konsorcjum w ww. postępowaniu, w ramach którego zaoferujemy budowę, sfinansowanie i świadczenie usługi oświetleniowej.
3. Faza budowy
4. Faza świadczenia usługi oświetleniowej przez Optimum Lighting.
Model PPP
Ryzyka budowy i dostępności ponosi partner prywatny. Ryzyko popytu ponosi Gmina. Zgodnie z regułami EUROSTATU proponowany model PPP nie zwiększa limitu długu.
Korzyści z proponowanej transakcji
· Ochrona limitu zadłużenia – zobowiązania Gminy z tytułu zawartej transakcji nie stanowią tytułu dłużnego w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2010, zaliczanego do państwowego długu publicznego zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych,
· Ochrona wydatków bieżących – finansowanie poprzez kapitał spółki PPP stanowi wydatek majątkowy, zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych,
· Generowanie „nadwyżki operacyjnej” w wyniku ograniczania wydatków bieżących,
· Finansowanie budowy systemu oświetlenia w okresie realizacji bez wpływu na budżet Gminy,
· Gmina pozostawia sobie wolne limity na kredyty, poręczenia dla innych Inwestycji/jednostek organizacyjnych,
· Względnie niskie koszty finansowania – koszty kapitału zakładowego w Spółce PPP będą na poziomie zbliżonym do kosztu kredytu udzielanego Gminie,
· Podwyższenie kapitału spółki PPP buduje jej standing finansowy pomimo ponoszenia przez nią nakładów inwestycyjnych i zwiększa zdolność kredytową (przy opcji finansowania budowy oświetlenia np. przez spółkę komunalną, nie PPP).
Zalety propozycji inwestycyjnej Optimum Lighting Sp. z o.o.
· Współpraca z Operatorem Usługi oświetleniowej, Optimum Lighting Sp. z o.o., jest kosztowo efektywna (NPV kosztów w okresie trwania umowy PPP niższe niż w modelu tradycyjnym),
· Proponowany model współpracy Operatora z Gminą generuje nadwyżkę operacyjną, jednocześnie nie zwiększając wskaźnika długu publicznego Gminy (większość wynagrodzenia Operatora stanowią wydatki majątkowe),
· Wybudowana w wyniku współpracy infrastruktura oświetleniowa staje się własnością Gminy po okresie trwania umowy PPP.
Przewagi konkurencyjne Operatora, Optimum Lighting Sp. z o.o., uwzględniają w szczególności:
· wieloletnie doświadczenie branżowe (energetyka, samorządy),
· kapitał polski,
· koncepcja biznesowa: świadczenie „Usługi oświetleniowej jutra” – w sposób uproszczony i efektywnie,
· transparentność kosztów,
· porównywalność kosztów Usługi oświetleniowej z modelem tradycyjnym,
· współpraca Operatora z lokalnymi podwykonawcami i pozytywny wpływ na lokalny rynek pracy,
· stosowanie najnowocześniejszych innowacyjnych, energooszczędnych i ekologicznych rozwiązań technologicznych (docelowo zdalne zarządzanie w oparciu o własne rozwiązania teleinformatyczne),
· ukierunkowanie na bezpieczeństwo publiczne i wsparcie zrównoważonego rozwoju (Corporate Social Responsibility).
Naturalnie w zakresie budowy systemów oświetleniowych i świadczenia usługi oświetleniowej z chęcią rozpatrzymy każdą inną propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.
Kontakt telefoniczny pod numerem : +48 61 887 40 40
Kliknij tutaj, aby skontaktować się via e-mail.
|